Dnes je čtvrtek 25. 4. 2024 svátek má Marek

Badatelský klub/Experimentování

Badatelský klub navštěvuje celkem sedmnáct dětí. Celkovou skupinu utvořily dvě děti z 1. třídy, jedna dívka z 3. třídy a hlavní základnou tohoto klubu je čtrnáct dětí z 2. třídy.

 

1. Naše první badatelské setkání nebylo pouze informativní. Po úvodním přivítání jsme přešli na výrobu Panovy píšťaly a poté vyšli do místního remízku, sbírat různé přírodniny. Poznávání a pojmenovávání přírodnin nás provázelo celou vycházkou. Vyzkoušeli jsme si i aktivity se zapojením našich smyslů a to především sluchu a hmatu.  

2. Podzimní vycházkou do přírody jsme zahájili naše druhé setkání. Hned v úvodu byl stanoven cíl sledování proměn přírody a následně udělat otisk kůry uhlem. K podzimu nepochybně patří podzimní skřítci. Díky podzimním kalužím se nabídla možnost domalovat postavy, které vznikly otiskem kůry. A skřítci byli na světě. V podzimních barvách jsme skřítky doladili otiskem listů za pomoci vodových barev. Každý skřítek dostal i své krásné jméno.

3. Podzimní vycházka se nesla i další badatelskou schůzkou. Tentokrát jsme si chtěli kousek přírody odnést domů a z různých druhů přírodnin jsme vytvářeli náramek na ruku. I tentokrát nás doprovázelo badatelské okénko a spousta otázek, na které jsme hledali odpovědi.

4. Vývojem celostátní situace jsme i my přešli na online badatelské setkání. Náplní naší schůzky bylo zjišťování, jak rostliny poznají, že přichází podzim. Hledali jsme tedy tajemství podzimního listí a odpověď na otázku: Proč se listy na podzim barví? Vysvětlili jsme si pokus, který budeme v další schůzce vzájemně sdílet. 

5., 6., 7. I další tři badatelské schůzky, které byly online zůstaly ve zkoumání podzimního listí. Pokládali jsme si badatelské otázky, vysvětlovali si možné pokusy, rozebírali různé možnosti a tvořili. Účastnili jsme se listopadové výzvy plné úkolů a netradičních aktivit.            

8.  Na předposlední listopadovou schůzku jsem se sešli opět ve škole. Tentokrát nás čekala technika s karbonovým papírem a sledování  stop na papíře. Pro zimní období byla jasná volba modré barvy a pro zajímavý efekt jsme vyzkoušeli několik dostupných pomůcek. Další badatelskou otázkou bylo zjistit, jak se šíří a odráží vzduch. Vyrobili jsme si kelímkový telefon a zkoušeli přenos zvuku. Pro děti velkým přáním a odměnou byla výroba slizu. 

9.-10.  K adventnímu času patří kouzla a čarování. Tento duch se promítl i do našich schůzek a my se pustili do výroby magického disku a barevné hmoty. Naším cílem bylo sledovat spojení barev. Čekala nás miniaturní práce s vykreslením dílků, kde se střídaly různé barvy, které se pravidelně opakovaly. Také jsme míchali dostupné ingredience tak, aby vznikla tvarovací hmota, která se postupně obarvovala.

Záhadou pro děti bylo, jak se podaří jednoduché kolečko roztočit do nejvyšší rychlosti, ale závěrem přicházely na správné techniky, jak disk roztočit, aby se barvy spojily v jeden obraz.

11. Poslední badatelská schůzka v tomto roce byla vánočně laděná. Rozhodli jsme se, že budeme zkoumat vůně, a právě tu vánoční si vyrobíme. Za kombinace různých materiálů a látek nám vznikla krásná vánoční dekorace, která provoněla celou místnost.

12. V novém roce naše první schůzka směřovala k přezimujícím ptáčkům a tedy výrobě krmítek. Jedno větší krmítko jsme si umístili v areálu školy, abychom měli možnost pozorovat druhy, které se u nás vyskytují.

13. Badatelská lekce byla tentokrát zaměřena na smyslové vnímání, hmat. Vytvořili jsme si pomůcku na hmatové vnímání a představili si zábavné aktivity, které jsme uvedli do praxe.

14. I dalším setkáním jsme navázali na smyslové vnímání – tentokrát bylo cílem potrénovat chuť a čich. Přes tuto činnost jsme přešli k pokusu se zmrazením ochucené vody a zabývali se otázkou, která příchuť nezamrzne. Sáčky, které si děti naplnily vodou z kohoutku, byly připraveny k zamrazení a zpestřeny obličejíky sněhuláků. 

15.   Poslední lednovou schůzku jsme odlehčili a vyzkoušeli jednoduchý, vtipný pokus. Experiment se týkal reakce octa a jedlé sody a byl přizpůsoben tak, aby děti mohly pracovat samostatně. Celý proces se podařil. Děti spontánně a nadšeně po svém ukončily pokus vytvořením nového kamaráda, se kterým odcházely domů.  

 

16. Předposlední badatelskou schůzku jsme využili mrazivého počasí a vyšli zkoumat ledové krystaly. Příroda nám poskytla pestrou nabídku. V průběhu vycházky jsme naplnili ptačí krmítka různými dobrotami. Ve třídě jsme lekci zakončili výrobou a sledováním prostorových obrázků. 

17. Při posledním setkání jsme měli možnost pokračovat a opět využít nabídku zimního počasí. Tentokrát jsme zkoumali sníh. Zjišťovali jsme, proč se v zimě solí chodníky a kolik nám zůstane vody ve sklenici, která byla naplněna sněhem. Vynikající tečkou a skvělým zážitkem našeho Badatelského klubu bylo sledování čistého i obarveného sněhu pod mikroskopem.

 

Únorové experimentování 

Pokusy nás baví, a tak v družinových aktivitách experimentujeme. Vyzkoušeli jsme si zmrazení vody s různými druhy dostupných surovin. Podařily se nám vytvořit krásné zimní ozdoby. Na základě besedy o hořlavých a nehořlavých materiálech jsme si vyzkoušeli vypalování do dřeva. 

tisk Tisknout   ↑ Nahoru

loader Načítám...

Co dnes vaříme

loader Načítám...
Partneři školy
Digitalizace
Digitalizace
Doučování
Vítáni